fbpx Skip to main content

Bent u recent overgestapt op een hybride kantoor of heeft u plannen om over te stappen? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw medewerkers nog steeds graag naar kantoor komen en betrokken met elkaar zijn. Maar hoe doet u dat?

Waar moet een hybride kantoor aan voldoen?

Bij het hybride werken, kiezen veel medewerkers ervoor om afwisselend of misschien zelfs helemaal thuis te werken. Een traditioneel ingericht kantoor met individuele werkplekken is dan niet meer nodig. In dit geval is een hybride kantoor een ideale oplossing.

Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten

Ergonomisch kantoormeubilair is essentieel voor het hybride kantoor

Het is belangrijk dat de werkplekken goed zijn ingericht en zijn voorzien van ergonomisch meubilair. Iedereen moet op elke werkplek comfortabel kunnen werken. Met een ergonomische bureaustoel, een zit-sta bureau en een verstelbare monitorarm weet u zeker dat u goed zit.

Deel het kantoor op in werkzones

Door uw hybride kantoor op te delen in verschillende zones kunnen uw werknemers zelf kiezen waar ze die dag of op dat moment behoefte aan hebben. Voor vergaderingen en brainstormsessies worden vaak grotere ruimtes opgezocht. Voor het werken in kleine projectgroepjes is daarentegen vaak meer behoefte aan een stamtafel. En als medewerkers echt even rust nodig hebben dan zoeken ze een plek waar ze alleen kunnen werken.

Deze zones kunnen we opdelen in 3 thema’s: bruis, ruis en rust:

Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten

Bruis: ontmoeten en bijpraten met collega’s 

Het thema bruis vinden we terug in sociale zones zoals een centrale hal of rondom de koffiecorner. Medewerkers kunnen hier prima werken, maar ze weten ook dat ze kunnen worden aangesproken door hun collega’s.

Ruis: voor het routinewerk en informeel overleggen 

Ruis vinden we in open kantoorruimtes. Dit is de plek voor routinewerk, informeel overleggen met collega’s en semi-geconcentreerd werk. Deze zogenaamde kantoortuinen zijn nu al bij veel bedrijven te vinden.

Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten
Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten

Rust: geconcentreerd werken in stilte 

Tenslotte is er nog het thema rust. Hier hoort een plek bij waar medewerkers supergeconcentreerd kunnen werken. Dit kan een klein kantoor zijn, een stilteruimte waar meerdere mensen aanwezig zijn of een akoestische werkplek.

Tips voor het inrichten van een kantoor voor hybride werken

Als we meer thuiswerken zien we onze collega’s minder vaak. Hierdoor zijn we minder up-to-date over belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Als werknemers dan wel op kantoor zijn, is het belangrijk dat dit een plek is waar ze samen kunnen komen.

Denk hierbij aan fysieke meetings, regelmatige praatjes en samen lunchen. Deze fysieke contactmomenten zorgen voor meer inspiratie onder collega’s. Bovendien zorgen ze er ook voor dat uw werknemers graag naar kantoor komen.

Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten

Zet een comfortabele werkplek centraal

De inrichting van het kantoor speelt een belangrijke rol in de communicatie en prestaties van uw werknemers. Het brainstormen, samenwerken en de praatjes bij het koffiezetapparaat zijn belangrijke contactmomenten.

Zorg daarom voor genoeg vergaderruimtes, loungestoelen en andere werk- en ontspanningsplekken. Door een aantrekkelijke kantoorinrichting kijken medewerkers er naar uit om weer naar kantoor te komen.

Zorg voor privacy tijdens het werken

Op een kantoor waar werknemers geen vaste plek meer hebben, is het belangrijk dat er nog wel ruimte is voor eigen spullen en privacy. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van lockers.

Hiermee creëert u een stukje privacy voor de medewerkers op kantoor. Bovendien zijn zo de werkplekken aan het einde van de dag altijd netjes opgeruimd.

Hybride kantoor – van werken naar ontmoeten

Uw kantoor klaarmaken voor hybride werken?

Wilt u graag uw kantoor hybride inrichten, maar weet u niet zo goed hoe? Dan bent u bij Zevenbergen Kantoorefficiency aan het juiste adres. Voor vragen, meer informatie of advies kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.